room

Gemiddeld

Bergwandelen in de Dolomieten, Italie

Wandelroute door de Seiser Alm, inclusief koeien en geitjes

Nadat we hebben gewisseld van appartement, sliepen we aan de andere kant van de bergvallei. Ons mooie rustige appartement kijkt ook uit op de ‘Schlern’, maar hier is het uitzicht helemaal anders! De vriendelijke eigenaar van het appartement, Thomas, legt op de wandelkaart uit waar we zijn en laat zien dat we ons vlakbij wandelroute 11 bevinden. Super, want we kunnen dus direct vanuit het appartement het bos in! Route 11 begint bij een parkeerplaats in het dorp Seis am Schlern, dus als je niet in villa Pircher slaapt zoals wij, kan je vanaf daar de wandelroute starten.

Bergwandelroute 11 - even pauzeren bij hütte Gstatsch

Eenmaal in het bos gaat de 11 steil omhoog. Je passeert een beekje waar je overheen moet, en volgt het met keien bezaaide bospad verder omhoog, totdat je bij een autoweg komt. Hier gingen wij over de rotonde op zoek naar route nr. 4 richting berghut Gstatsch. Bij die hut kun je na het klimmen door het bos in alle rust een koffietje kunt drinken met prachtig uitzicht.

Vanaf de hut was het ons plan was om via route nr. 9 naar twee kastelen aan de overkant van de vallei te wandelen, maar deze route blijkt helaas dicht. Ook de bus die hier stopt en ons naar een ander deel van de route had kunnen brengen hebben we laten schieten, omdat deze tussen 11:00 en 14:00 niet rijdt op dat stuk. Later in de week zijn we via een andere route toch bij de kastelen gekomen.

Met de wandelkaart van Kompass op zak passen we gelukkig snel onze route aan. Met de nr. 4 klimmen we verder het bos in naar het ‘Frommer-Haus’. Tijdens route nr. 4 moet je een aantal keer de (drukke) weg oversteken, dus met kinderen of honden is het wellicht niet aan te raden deze route te nemen. Wij raden je aan de Seiser Alm Bahn te nemen om vanaf daar af te dalen richting Frommer-Haus.

Dit gasthuis heeft veel weg van een sprookje van Hans en Grietje. Het ziet er wat oud uit, maar met alle kaboutertjes en andere rommeltjes heeft het een knus eigenaardig sfeertje en de eigenaresse is heel vriendelijk. Binnen 10 minuten staat er cola, brood en spek op tafel en laden we op voor het mooiste gedeelte van de route.

Frommer-Haus

Bergwandelroute 12

Vanaf het ‘Frommer-Haus’ steken we de weg over naar route nummer 12. Dit is een rustig en prachtig bospad waar je onderweg paarden, koeien en paddenstoelen tegenkomt. Je passeert hier geen autoweg meer en kunt volop genieten van de natuur. Je stijgt hier nog een klein stukje maar al snel begint de afdaling richting de ‘Marinzenhütte’ die 250 meter lager ligt dan het ‘Frommer-Haus’.

Vlak voor de ‘Marinzenhütte’, na ongeveer een uur wandelen in de bergen, word je in een soort weiland verwelkomt door een kudde schattige geitjes. De eigenaar van de hut is fan van deze geitjes en voert de kleintjes op het terras met een fles melk! Ook ik kon het niet weerstaan deze beestjes een klein beetje te voeren en daarom had ik een uur lang twee hele fijne geitjes om mijn voeten heen draaien.

Wandelroute richting Seis am Schlern

Vanaf de ‘Marinzenhütte’ kunnen we weer route 11 nemen richting Seis am Schlern. In het begin is het even zoeken naar de route, maar als je rood/witte strepen op een grote steen ziet staan weet je dat je goed zit. Door het bos heen dalen we rustig af totdat we op de weg uit komen waar we die ochtend rechts af zijn gegaan met de nr. 4 richting de hut ‘Gstatsch’. Vanaf daar nemen we dus het bospad van die ochtend, maar dan andersom, en komen we na 20 minuten weer in Villa Pircher aan.

Het tweede gedeelte [route 12] van deze wandeling zouden wij iedereen aanraden, en zeker ook gezinnen. Je bevindt je volledig in de natuur en komt koeien en geitjes tegen. Het eerste gedeelte [route 4] was niet helemaal ons ding. Het flinke stijgen door het bos was best aardig (500 hoogtemeters in 3,5 km tot Gasthaus Frommer), alleen het 3 a 4 keer oversteken van een autoweg en dus ook continu het geluid van passerende vrachtauto’s vermijden wij liever. Een goeie tip zou zijn om de nr. 12 niet via de nr. 11 op te zoeken maar door met de Seiser Alm Bahn naar boven te gaan en vanaf daar beginnen.

Kortom, een echte aanrader als je op zoekt bent naar een ontspannen wandeling met genoeg mogelijkheden voor een koffietje met uitzicht op alpenkoeien, geitjes en paarden.

Wandelroutes | Praktische informatie

Routenummers 11, 4, 12 & 11

Voor deze wandeling begonnen wij met route 11 vanaf ons vakantiehuis. Vanaf berghut Gstatsch namen we wandelroute 4 richting het Frommer Hause. Vanaf daar aan de overkant van de weg de prachtige route 12 door het bos. Vanaf de Marinzenhütte namen we weer de 11 terug naar ons beginpunt.

Wij gebruikten de Seiser Alm wandelkaart van Kompass, koop hem bij bol.com!